Kwaliteit en accreditatie

Accreditatie

Het beleid inzake kwaliteitswaarborg in LBS vertaalt zich in de wil om steeds opnieuw de patiënten en de voorschrijvende artsen een optimale dienstverlening te verzekeren. Het laboratorium stelt zich hiervoor alle nodige middelen ter beschikking waardoor juiste en betrouwbare resultaten gegarandeerd zijn, evenals hun snelle rapportering en hun vertrouwelijkheid.

Het laboratorium beschikt over een WIV-erkenning (erkenningsnummer klinische biologie 8-28620-51-998) zoals vereist door de Belgische wetgeving. Op deze wijze wordt beantwoord aan het KB van 3/12/1999, waardoor de patiënt kan genieten van terugbetaling van geneeskundige verzorgingen. Ter verzekering en verdere optimalisatie van de kwaliteit van de dienstverlening, beschikt het laboratorium over een functioneel kwaliteitssysteem en is het geaccrediteerd volgens de norm ISO/IEC 15189. Bekijk ons certificaat  en de details van onze accreditatie scope.

Interne audits

Om onze kwaliteit meetbaar te maken houden we interne audits.
De drie pijlers van het kwaliteitssysteem zijn:

  • de organisatie (het bedrijfsvoeringsysteem)
  • de competentie (van de klinisch biologen en van het uitvoerend personeel)
  • de laboratoriumonderzoeken (de technische en analytische validaties)

Nationale en internationale kwaliteitsprogramma’s

LBS neemt ook deel aan tal van nationale en internationale kwaliteitscontroleprogramma’s, zoals WIV-EQA (België), SKML (Nederland), G-EQUAS (Duitsland) en SFVB (Frankrijk).
Hierdoor zijn de laboratoriumresultaten gestandaardiseerd en hun stabiliteit in de tijd gegarandeerd en gecontroleerd.

Beleid mbt beveiligen van persoonlijke informatie

LBS behoort tot de groep Cerba European Lab, en verbindt zich ertoe het etisch charter opgesteld door de groep, na te leven.

Naast de naleving van de wetten en regels wijst dit charter op de principes van ons professioneel handelen die steeds in alle omstandigheden ons gedrag dienen te leiden.
Het charter is de sokkel van het vertrouwen die patiënten, dokters en laboratoria, die hun analyses aan ons toevertrouwen, alsook al onze partners, in onze organisatie stellen.

Hierbij verbinden we er ons toe dat alle vertrouwelijke informatie niet aan derden wordt doorgegeven. Niet binnen de uitoefening van onze functie, niet na de beëindiging van de contractuele overeenkomst en niet binnen de familiale kring.
Onder ‘vertrouwelijke informatie’ wordt verstaan ‘alle gegevens en informatie, onder welke vorm dan ook, tastbaar of ontastbaar, die in het algemeen bij het publiek ongekend zijn’ (o.a. alle administratieve en medische gegevens van de patiënten).

Binnen Cerba European Lab - en dus ook binnen LBS - hebben enkel de personen die dergelijke informatie nodig hebben voor de goede uitvoering van hun opdracht toegang tot deze vertrouwelijke gegevens.

Daarnaast volgt ons beleid hierin ook de nationale en Europese wetgeving omtrent beveiliging van persoonlijke informatie.

Behandeling van klachten en opmerkingen

We streven er naar om een hoge kwaliteit van dienstverlening te bieden aan patiënten en aanvragers.
Hebt u nog vragen of bent u niet helemaal tevreden over de werking van het laboratorium, dan kan u ons contacteren via ons contactformulier.
Elke klacht wordt geregistreerd, beoordeeld en behandeld. Uw feedback helpt ons om onze dienstverlening continu te verbeteren en onze interne processen zo goed mogelijk af te stemmen op de noden van de gebruikers.