Covid-19

Frequente vragen Covid-19

Hieronder vindt u een lijst van de frequente vragen

  • Waar kan ik informatie over het Coronavirus vinden ?

U kan alle informatie over het Coronavirus vinden op de website www.info-coronavirus.be.

  • Welke analyses van COVID-19 testen worden door het labo LBS gedaan ? 

Het labo LBS doet de analyses van de COVID-19 PCR-testen.
Het labo LBS doet niet de analyses van de antigeen sneltesten.

  • Wie kan er een COVID-19 PCR afname aanvragen?

Bij symptomen of vermoeden van COVID-19 dient voor het uitvoeren van een COVID-19 PCR-test een analyseformulier ingevuld te worden door een arts. Neem dan contact met uw huisarts.

In het kader van een COVID-19 PCR-testaanvraag voor een reis of cultureel evenement, moet u de website www.mijngezondheid.belgie.be bezoeken en de instructies volgen om een ​​CTPC (Corona Test Prescription Code) te verkrijgen en een afspraak te maken in één van de centra vermeld op deze website om de staalname te doen. De CTPC moet aangevraagd worden voordat de staalname gedaan wordt.

In de periode van 28 juni tot 30 september 2021, voor een reis of cultureel evenement, kunnen de personen die aan de door het RIZIV vooropgestelde voorwaarden voldoen op de website www.mijngezondheid.belgie.be een CTPC aanvragen voor 2 gratis COVID-19 PCR-testen.

  • Waar worden er COVID-19 PCR staalnamen gedaan ?

Op de website www.mijngezondheid.belgie.be kan u een afspraak maken in één van de centra die op de voorgestelde lijst vermeld worden.

  • Wat is een Corona Test Prescription Code (CTPC)?

Een CTPC is een administratieve code die gebruikt wordt om de administratie rond COVID-19 testing te vereenvoudigen. De CTPC wordt gebruikt om:

        • Terugbetaling door de mutualiteit te vereenvoudigen
        • Resultaten te registeren op het  “EU Digitaal Covid Certificaat”

Een CTPC bestaat uit 16 alfanumerieke posities, formaat “ xxxx xxxx xxxx xxxx”.

  • Hoe lang duurt het voor ik mijn COVID-19 PCR resultaat ontvang?

Het resultaat van een COVID-19 PCR-test wordt geantwoord binnen een termijn van 24 tot 48 uur, in werkdagen, na ontvangst van het staal in het labo, zonder garantie over de termijn aangezien het volume van de stalen sterk kan variëren afhankelijk van het aantal reizigers.

Gelieve rekening te houden met het feit dat, aangezien het labo gesloten is op zon- en feestdagen, voor stalen die op zaterdag of de dag voor een feestdag in het labo zijn ontvangen, een extra 24 uur moet bijberekend worden.

Gelieve daarom in eerste instantie de spam folder van uw mailbox te controleren en een ​​minimumtermijn van 24 uur in acht te nemen alvorens het secretariaat van het labo op te bellen. Daar het labo momenteel grote aantallen stalen van reizigers te verwerken krijgt, heeft het geen zin om de dag van staalafname reeds naar het labo te bellen. Dit om onze telefonische lijnen zoveel mogelijk open te houden. Wij danken u voor uw begrip.

We melden ook dat het labo niet financieel verantwoordelijk kan worden gesteld voor bijkomende kosten ten gevolge van laattijdige rapportering of administratieve fouten.

  • Kan ik mijn COVID-19 PCR resultaat digitaal ontvangen?

Het COVID-19 PCR resultaat van het labo zal u doorgestuurd worden via een secured message systeem, waarvoor u moet beschikken over een actieve emailaccount én GSM-nummer indien deze gegevens volledig en correct op een leesbare manier (hoofdletters) op het formulier vermeld zijn. Dat resultaat is geen “EU Digitaal COVID Certificaat”.

  • Wat is het EU Digitaal COVID Certifiaat?

Het zogenoemde "EU Digitaal COVID Certifiaat" moet reizen binnen de Europese Unie gemakkelijker maken. Het certificaat is opgemaakt in het Engels en in de drie landstalen (Nederlands, Frans en Duits). 

  • Waar kan ik een EU Digitaal COVID Certifiaat krijgen?

Het labo kan GEEN Europees Digitaal COVID Certificaat leveren. We willen u dan ook vragen ons hier niet over te contacteren, om onze telefonische lijnen vrij te houden. Wij danken u voor uw begrip.

Dit Europees Digitaal COVID Certificaat kan aangevraagd worden op sites als www.covidsafe.be en www.mijngezondheid.belgie.be. Het kan ook gedownload worden via de CovidSafeBE-app.

  • ·In welke taal wordt het resultaat van de COVID-19 PCR-test voor een reis doorgestuurd?

Voor een reis wordt het COVID-19 PCR resultaat van het labo standaard in het Engels doorgestuurd. Indien het resultaat in een andere taal (Nederlands of Frans) moet doorgestuurd worden, kan dit op het aanvraagformulier aangeduid worden.

Let op: indien het land waar u op reis naar toe gaat, andere inlichtingen op het resultatenrapport vraagt, zoals het identiteitskaart- of paspoortnummer, moet het duidelijk op het aanvraagformulier genoteerd worden dat deze inlichtingen op het resultatenrapport dienen vermeld te worden.

  • Wat is de prijs van een COVID-19 PCR-test?  

Indien u beschikt over een geldige CTPC volgens de door het RIVIV vooropgestelde voorwaarden, of een medisch aanvraagformulier van een arts, wordt de COVID-19 PCR analyse terugbetaald door uw mutualteit.

In alle andere gevallen wordt de test niet terugbetaald, de factuur valt ten laste van de burger zelf. De prijs van de test bedraagt 50€.